Kunde vara jag

   Min lägenhet är inte stor, knappt inredd och inget att slänga ord omkring, men för att lära känna en person måste man se ramen i vilket konstverket befinner sig. Haltande metafor, eftersom det är konstverket som är det viktiga och ramen egentligen inte ska stjäla strålglans från det. I mitt fall kan man säga att varken ramen eller konstverket har någon vidare glans, men vi är båda u a, som det brukar stå i journalerna på sjukhuset. I alla fall, min lägenhet ligger i ett hus längst ner i en backe, utsikten råkar vara skog åt ena hållet och asfalterad gata och backen upp mot stan åt andra. Jag har ett köksbord av glas med svart konstläder- och metallstolar. Glasbord fyller en viktig funktion för man ser nämligen fotflirtar under den oljiga ytan. Köksluckorna är av femtio- eller sextiotals standardmodell, garanterat vita en gång i tiden. Spisen fungerar, kylen luktar illa men är ny, innehåller ägg, frukt, varierande förpackningar där stark senap är i majoritet. Under diskbänkarna har jag installerat musfällor; är en tursam jägare med fyra nedlagda byten.

   I vardagsrummet tillika sovrummet finner man ett par överbelamrade bokhyllor, bland titlarna märks: Koranen, Bibeln, Fittor av Juan Manuel de Prada, Tärningspelaren av Luke Rhinehart och Mästaren och Margarita av Mikhail Bulgakov. En blommig soffa, anskrämlig sak från förr, står mitt på golvet vid ett soffbord som bara är prytt med ett askfat med fimpar av märket Marlboro Menthol. Gardiner äger jag inga, till min mammas sorg, inte heller några krukor med grönt. Jag har ju lövskogen bakom huset att glo på när jag sitter i soffan. En gammal stereo står i hörnet på träparketten, skivspelarlocket täcks av cd-skivor med Ben Harper, Chet Baker och Primal Scream, samt andra otidsenliga artister. Det är svårt att hålla sig ajour med musik, speciellt utan TV och med ett ointresse för radio. Har hört om något som heter internet. Det ska finnas musik där också. Får tänka på det. En begagnad dubbelsäng flyter ut över halva rummet, nybäddad. Vad tidigare ägare gjort i den rinner in i mina fantasier om flickvänner och älskarinnor som vrider sig för mig när jag ligger där för att känna på mig själv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback