Håll Sverige rent

"Håll Sverige rent" var en kampanj i Sverige på åttiotalet, när det knappt fanns något skräp på gator, torg och andra allmänna platser. Nu är det inte helt rent runtomkring oss, nej, rätt skräpigt, kan man tycka.

Jag älskar gratistidningarna på tåget till jobbet, men jag tror att de är den största boven i senare års nerskräpningstrend. Eller rättare sagt, folk hinner inte kasta tidningen när de kommer till sin station, den ligger kvar. Kanske är det en fin gest mot senare resenärer? Är det återanvändningens lov som sjungs? Möjligen och ofta fungerar det på det viset. Men jag tror på nya tidningskorgar på perrongerna, där man kan lägga sin använda tidning och där andra kan ta den när de vill använda den. Vore det svårt?

Lite skräp kan vara charmigt, men några centimetertjocka lager vill inte jag ha på allmänna platser. Vad tycker du om detta?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback