Berusad i Barcelona

Stod där mitt på Ramblas, yr och åderlåten klockan fem på morgonen. Före detta älskarinnan hade gått hem med sin nye pojkvän - jag, som bodde hos henne, fick bjuda på det. Hem och i säng kunde jag inte gå. Det fanns bara en sak att göra - köpa jordnötter. Jag hade dyra, fast sedan tidigare nerblodade jeans, och en dyr svart skjorta. I dessa attribut fanns fattiga jag. Beställde en påse fett i kiosken med en pekande manöver, för det här var innan jag bemästrade språket. Pillade i bröstfickan och halade fram några tusen pesetas, nötterna kostade bara 100. Sedan vinglade jag iväg ett par meter med näven i godiset. Då började ett par spanjorer, möjligtvis var de katalaner, snacka med mig. Ska du med på fest, frågade en av dem, en rätt bredaxlad typ i skinnjacka och chinos. Jag svarade på spanifierad franska något om vad det handlade om för typ av fest. En skön tillställning, sa de eller tolkade jag. I mitt huvud spann romantiserade bilder av terassfester runt och jag gav dem snabbt ett sí.

Vi tog oss några hundra meter upp för den randade stenläggningen för gallerispel och vek av in i en gränd, mot Barcelonas motsvarighet till Les Halles, marknaden Mercat Boquería. Något började röra på sig i mitt sinne, en fantomkänsla, en krypning... Jag undrade vart vi skulle gå. Männen sa att det bara var några hundra meter kvar. Gränden var helt mörk, luktade urin, lite längre fram såg jag en uteliggare försöka ta sig upp från marken. Det här stämmer inte, var min dom över situationen och jag drog upp min kniv ur bakfickan. Under några sekunder spelade jag upp en film för mitt inre där jag använde min kniv mot dessa troliga rånare. Nope, det är inte jag. Jag sticker inte ner någon som vill ta min förmögenhet, vad hade jag kvar, två hundra spänn, tänkte jag och kastade kniven i en lång båge bakom mig. Tio meter längre fram kom det väntade: Ge hit pengarna! Nej, gav jag som svar, inga pengar. Den andre snubben gjorde ett eko av den förstes uttalande, men jag ändrade mig inte.

De tog tag om mig, om varsin arm, och killen i skinnjacka började fingra vid min bröstficka. Så de hade spanat på mig vid kiosken, tänkte jag och mindes samtidigt en jujutsu-teknik som jag övat många gånger. Jag sparkade till mannen, som inte hade uppgiften att muddra mig, stenhårt snett över knät. Direkt därefter tog jag tag bakom muddrarens huvud och drog honom, kastade honom åt det håll den förste fallit. Jag stannade inte till i min rörelse utan sprang åt den riktning vi kommit från, det håll jag rensat för mig att fly. Mina steg liknade Michael Johnsons och hastigheten också. Aldrig hade jag varit så rädd, hjärtat slet och sprattlade, och mitt mål var att lägga så lång väg mellan mig och de sårade rånarna som möjligt.

En kilometer bort, bland människor som jag skapade en sköld av, flåsade jag ut. Jag tittade ner på min svarta skjorta, den dyraste jag någonsin ägt. Det fanns ingen bröstficka kvar eller snarare - halva skjortan var bortryckt, ett resultat av mitt kast och chinomannens fall. Ok, inga pengar fanns kvar av dem jag svettats ihop 150kr i taget, fyra kvällar i veckan, i en bar i Alperna. Jag hade bara en dimmig bild av hur jag skulle ta mig till den väntande gästsängen. Men jag var vid liv, hade inte behövt använda kniv och ändå fått två antagonister i däck. Det där livet som jag var vid hade visat sig vara ett av äventyr.

Kommentarer
Postat av: Minna

svar: hmm. nja jag tror nog inte det men när jag var kring 13 tog jag kort igenom min webcam på ett bebiskort

Postat av: Maxine

Du skriver jävligt bra, ska du veta.

2007-05-09 @ 21:34:19
URL: http://suedoise.blogg.se
Postat av: Kelly

Hur mycket grönt jag fick? du menar te? inget grönt te, men bilden visar hur mycket te jag fick :) mycket trevligt då jag älskar te! hemsk historia hörru...har det verkligen hänt dig, eller är det fiction? Du skriver väldigt levande och bra iaf! :)

2007-05-09 @ 21:36:07
URL: http://kellybellybutton.blogg.se
Postat av: Nina

hehhe :D

2007-05-09 @ 21:38:30
URL: http://modesida.blogg.se/
Postat av: Karin

jo tackar som frågar så går det bara bra, ska skriva lite reportage och sånt nu också:) hoppas allt är fint!

2007-05-09 @ 21:43:28
URL: http://karinolofsson.blogg.se
Postat av: Nicole

Tihi! Jag får försöka!

Ja jag ska göra det :)

2007-05-09 @ 21:55:44
URL: http://nicnor.blogg.se
Postat av: Lisa

haha, jag kan inte byta eller göra om mina kategorier.. det är därför min kategori heter lite konstigt xD

2007-05-09 @ 22:20:11
URL: http://famoous.blogg.se
Postat av: skankhoe

men usch, jag kan inte ana hur rädd du måste vara. Man brukar känna av när nånting är fel och då börjar hjärtat slå fortare och fortare. Jag har tur som inte upplevt något sådant och även om man tror att det inte hädner en själv ska alltid vara på sin vakt. :)

2007-05-09 @ 22:47:15
URL: http://rehab.blogg.se
Postat av: matilda

svar: Ebba är chefredaktör på veckorevyn. ingen aning om hon har fått höra de, men et är hon verklogen inte enligt mig ! ha en bra dag !

2007-05-10 @ 07:52:13
URL: http://miliz.blogg.se
Postat av: Maxine

De rien, de rien. Oui, enfin bien sûr que je fasse mes propres petits textes et tout, mais je ne peux pas dire que je les publie. Tu sais parler francais, ou juste un petit peu?

2007-05-10 @ 07:56:38
URL: http://suedoise.blogg.se
Postat av: carro

riktigt bra skrivet !:)

2007-05-10 @ 09:14:17
URL: http://lovelyc.blogg.se
Postat av: Lisa

nejdå, min dator är i topskick och rättså ny! :) men liksom när jag ska byta kategori i listan så liksom rullar inte listan upp utan det händer ingenting ;) så det går liksom inte att byta kategori. det händer ingenting när jag ska lägga dit en ny kategori heller xP haha

2007-05-10 @ 17:19:31
URL: http://famoous.blogg.se
Postat av: Maxine

Ah ouais t'es prof de francais? Ca a l'air bien, j'avoue. Ce que j'aime avec le francais, c'est que pour ceux qui n'en comprennent rien, c'est du n'importe quoi. Et quand on s'en sert, on se sent mystiérieuse, un peu folle, un peu.. plus, je suppose. De toute facon, j'aime bien ma vie, et il faut bien savoir que les decisions sont prises par moi, que je ne me laisse pas faire par quelqu'un d'autre. Je vis ma vie, tout simplement :)

2007-05-10 @ 17:21:44
URL: http://suedoise.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback