Vad skulle Freud säga?

En del drömmar kan vara makalöst gastkramande, andra kan vara sköna. Men jag har sällan drömt något så komiskt som inatt, eller snarare imorse, strax innan klockan mördade sömnen, och med det även drömmen.

Jag befinner mig på en fotbollsplan, märkligt nog iklädd en fotbollströja, shorts (gissar jag, för jag har inte tittat neråt) och dubbade skor. Runt omkring mig kutar en massa killar runt och svettas i sina ställ. Publiken, som är månghövdad, vrålar ut i total inlevelse. Bollen passas runt och glidtacklingar utdelas. Plötsligt ser jag bollen komma i en båge mot mig. Jag tar ner den, avancerar mot och in i straffområdet, vänder bort en back och skjuter ett skott... som snarare hotar hörnflaggan än mål. Bakom målvakten ser jag att i motståndarklacken finns ett brett fält som löper upp som en avdelare. Jag tittar till en extra gång. Det liknar ett stånd med hängande fläsk och bacon. Precis när jag hör en signal, som inte är domarens, tänker jag: "De måste mena att det kokta fläsket är stekt".

Även om jag vaknade upp klockan halv sju en måndagmorgon och jag är morgontrött, samt att vi alla vet vad man säger och Boomtown Rats sjunger om måndagar, började dagen med ett leende. Men leende kom av sig något. Vad skulle psykoanalysen och drömtydning säga om mig och mitt psyke om man gjorde en analys? Vad kommer man till för slutsats? Att jag är en loser?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback