Katastrof

Du är på väg till en anställningsintrervju och har just fått reda på att din före detta, som du precis lämnat, lagt sjuka bilder på dig i breven som sänts till alla företag du vill jobba på. Under din stiliga kostym pärlar sig svetten för du vet inte vad det är för typ av bilder och inte heller varför just det här företaget kallat dig på intervju. Ditt jobbsök är brett och därför får du försöka se bred ut när du sitter inför testpanelen. Det rostfria stålet i hissen på väg upp kyler ner och lugnar dig.

- Marcus Riesen... hmm... Är du släkt med chokladfabrikanten Riesen?
Den grånande mannen har lika grå, otolkbara ögon.
- Nej, det är jag inte. Inte vad jag vet i alla fall.
Din stämma låter säker till en början, men en lätt svajning får dig att svära inombords.
- Vi blev nyfikna på dig och din märkliga approach i ditt jobbsök. Inte alla lägger fram ett fläckfritt CV och toppar det med ett par extravaganta bilder.
Ett leende och ett skratt smittar av sig till de övriga åtta.
- Det är viktigt att stå ut. Jag har ju kommit så här långt, inte sant.
Deras blickar möts, de nickar och ger dig så mycket i alla fall.
- Varför vi har kallat dig på den här intervjun beror på att vi ville träffa en sådan människa som skickar bilder på sig själv liggandes på en gräsmatta iförd en svart kostym i impeckabelt skick, med alpinpjäxor på fötterna och mandomen utanför. Vi kan fortfarande inte få ihop de divergerande bilderna - å ena sidan en toppstudent på Industriell ekonomi, å andra sidan en pajas. Hjälp oss att förstå!
Allas blickar riktas mot dig.
- Jo, allt grundar sig i min förbannade före detta flickväns sätt att utkräva hämnd. Jag kan inte annat än att säga att det är jag på bilderna, men tanken var ju aldrig att de skulle komma ut. Jag var för övrigt bra i arslet då bilderna togs, om det är en förmildrande omständighet.
Panelen agerar som en enda kropp, en enda kropp med samma själ som plockar fram empatiöverskottet.
- Det är förmildrande omständigheter. Vi vill anställa dig.
Varken din hjärna eller ditt ansikte hänger med. Du hör, registrerar, men kommer inte med något svar.
- Du anställs för att underhålla personalen på vårt företag, en mycket viktig funktion. Vi ger dig ingenjörslön men vill fortsätta se dig utvecklas inom både fasta och rörliga medier.
- Menar du att jag ska bli fotomodell?
- Vi menar att du ska underhålla personalen i intern-tv. En mycket viktig uppgift i dagens företagskultur är att tillfredsställa sin personal på olika sätt. Du kommer synas mycket, men bara inåt. Ingenting kommer att spridas utanför företaget. Fortsätt att hålla oss och personalen underhållna och du kommer se feta bonusar betalas ut!
Du sväljer din stolthet och skriver under på något som skulle få varje sund människa att sparka bakut. Du tröstar dig med att det inte är mycket värre än att delta i Big Brother.


Kommentarer
Postat av: crazypill

hej! Jag körde faktiskt live inlägg i Malmö i helgen, såg du mig?

Postat av: Emilie

Jo det kanske det är.. men jag gillar det ändå :) Döskallarna på skorna syns inte så väl, och jag tycker det vita och svarta är snyggt tillsammans =)

2007-04-29 @ 19:15:43
URL: http://emiliees.blogg.se
Postat av: A

Det tradiga är när det inte händer något kul.....

2007-04-29 @ 19:39:06
URL: http://amittilivet.blogg.se
Postat av: anna wintour VECKOMAGASINET

rolig inlägg ang katastrof jag skulle nog bli väldigt nervös och inte gå dit till slut.
ang buzzoder felstavat kanske, jag kommer inte ritkigt ihåg hur jag anmälde mig men det gäller att samla poäng så får man ut det i form av checkar och att du får vara den första att prova produkterna

2007-04-29 @ 20:32:39
URL: http://annawintour.blogg.se
Postat av: Maja

haha jag har ingen anning om de gör öl i mariefred :p

2007-04-30 @ 11:46:04
URL: http://majamatildaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback